Első Digitális Témahét
2016.április 04-08.
Megvalósult projekt beszámolója
Ballagási emlékek
Készítette: Sebály Zsuzsanna Óvodapedagógus
Összefoglaló video
files/DTH_Ballagsi_emlkek_sZs.pdf
Projekt bevezetése, az előkészítő mozzanatok:
Óvodánkban azoknak az eszközöknek a száma, melyeket a gyermekek kezébe tudunk adni, meglehetősen kevés, ezért a szülők segítségét kértük. A munka pontos megtervezéséhez tudnunk kellett, valójában hány tabletre, okostelefonra számíthatunk a digitális témahét során. Arra kértük a közreműködő szülőket, hogy telepítsék fel a MimioMobile alkalmazást és a Shape Collage programot, illetve hozzák megfelelő állapotba a készülékeket ahhoz, hogy a gyermekek zökkenőmentesen tudjanak dolgozni a hét folyamán. (álljon rendelkezésre elegendő hely a szoftverek működéséhez, a készülék csatlakozni tudjon az óvoda wifi hálózatához.)
A projekt
1. Témaválasztás indoklása
A Csillag csoport ismétlő nagycsoport, 5-6-7 éves gyermekek járnak hozzánk. Azok, akik már negyedik éve velünk vannak, lehetőségük volt kapcsolatba kerülni a digitális technikával már kiscsoportban is. A digitális fényképezőgépet igen korán a kezükbe kapták, játékidőben, kötetlenül ismerkedhettek az eszközzel. A fényképezéssel kapcsolatos szabályokat nagyon komolyan vettük, akár a személyiségi jogok tiszteletben tartásáról, akár az eszköz kezeléséről volt szó. Ezt a gyerekek kivétel nélkül megértették, elfogadták, betartották, betartják azóta is. Megtanulták a fényképezőgép ki-bekapcsolást, a képek visszanézését, hamar rájöttek a törlés mikéntjére is. Rövid magyarázat, megfigyeltetés elég volt ahhoz, hogy ráérezzenek, hogyan lehet elfogadható képet készíteni. Talán azt volt nehéz elérni, hogy a gép ne mozduljon el exponáláskor a kezükben. Gyakorlással azonban sokat lehetett javítani ezen a problémán is. Megkönnyítette a tanulást, hogy a digitális fényképezőgépen azonnali visszajelzést kapnak a képekről, azonnal el tudják dönteni, megfelelő-e a kép vagy ismételni kell a felvételt. Az elmúlt évek tehát alkalmasak voltak arra, hogy szinte észrevétlenül megtanulják az eszköz használatát.
A szülőkkel és a gyerekekkel való beszélgetésekből korán kiderült, hogy szinte minden családban a számítógép közelébe engedik a gyerekeket, akár PC-n, tableten vagy okostelefonon gyakran játszanak. Többeknek saját tabletjük is van. Elég jól használják, a saját készülékükön jól tájékozódnak.
Tantárgyi környezet:
Nevelési tervünk jelenlegi szakaszába úgy illesztettem be ennek a projektnek az anyagát, hogy legalább három nevelési területet érintsen: az informatikán (digitális írástudás, 21. századi készségek) kívül a környezetismeret, matematika és vizuális kultúra hangsúlyos. Természetesen a foglalkozások számos más területet is érintenek (pl: erkölcsi nevelés, közösségi nevelés stb)
Az ismétlő nagycsoport hamarosan búcsút vesz az óvodától. Ez adta az aktualitását ennek a projektnek. A közelgő ünnepre már tanulják a táncot, iskola-előkészítő foglalkozásokra járnak sokan, hamarosan itt az iskolai beiratkozás ideje. Így tehát kézenfekvő volt, hogy olyan témát kell választani a projekthez, ami a fejlesztési célokon túl aktuálisan kapcsolódik a következő időszak eseményeihez. A gyermekek meglévő tudására építve ballagási tablót, rajzgyűjteményt és memória játékot készítünk digitálisan, ezeket a szülők számára is hozzáférhetővé tesszük. Az elkészült anyagot kinyomtatva, laminálva is elkészítjük. A ballagási tablót az esemény előtt nagy méretben kinyomtatjuk, és dekorációként használjuk majd a ballagási ünnepen.
1. A projekt megvalósítása
A projekt előkészületeiről a gyerekeknek is tudomása volt, így izgatottan érkeztek hétfőn a tabletekkel együtt.
Rövid megbeszélés, e gyeztetés után lelkesen kezdtek neki a feladatok megoldásának. A 24 gyermekre 7 tablet, 2 fényképezőgép, 3 laptop és az interaktív tábla állt rendelkezésre, ezért 3 fős csapatokat alkottunk, akiknek ettől kezdve együtt kellett működniük, és a héten 3 feladatot közösen megoldaniuk, adott idő alatt. A táblán való rajzoláshoz ki lehetett lépniük saját csoportjukból, amíg elkészítették a digitális rajzot.
Az idő múlását figyelni minden foglalkozáson másvalaki önként vállalt megbízatása volt. Azt, hogy mikor melyik feladaton munkálkodnak a csoportok, közös döntésnek kellett megelőznie. Ahhoz, hogy követhető legyen, ki milyen feladat teljesített, egy táblát készítettünk, melyen a gyerekek maguk jelölték, a teljesített feladatokat.
A csoportalakításban már gyakorlottak a gyerekek, hiszen gyakran dolgoznak ilyen szervezésben.
Közös szabályokat hoztunk létre a balesetek elkerülése, a készülékek védelme és a gördülékeny munkavégzés érdekében. Így például,
· a táblánál lévő dobogóra csak az állhat fel, akinél a digitális toll van, vagyis, aki rajzol. Az, aki figyelni szeretné, a szőnyegen megteheti, vagy a tanári laptop mellett széken ülve. Egymás rajzába sem a tollal, sem a laptopon nem lehet belenyúlni.
· Fényképezés: Csak azt lehet lefényképezni, aki azt megengedi. A fényképezőgépekre vigyázni kell, egymás vagy felnőtt kezébe kell adni, ha már nem használják.
· Laptopot a csoport tagjai közösen használják
· A nem használt tableteket az előzetesen megbeszélt helyre, a kosárba kell tenni.
· Játékot csak akkor lehet megnyitni, amikor az aktuális feladatot már az együtt dolgozó csoport minden tagja elvégezte.
a. Rajzok készítése a digitális táblán
A gyerekek szívesen dolgoztak a táblánál. A számukra új szoftver felületén hamar kiismerték magukat. Az első tétova mozdulatok után hamarosan színt, ecsetet, vonalvastagságot váltottak, felfedezték a radír használatát, vagy a visszavonás gombbal javították az elrontott rajzokat. A tábla fix magassága miatt úgy kellett beállítani az ablakot, hogy a felső menüsort is elérjék a gyerekek, illetve a teljes rajzfelületet ki tudják használni. A digitális toll használatára is rá kellett érezni, megtalálni azt a tartást, ahogyan működni tud.
A rajzok nyomtatásánál az érdeklődők voltak jelen. Nagy várakozással figyelték, hogy a nyomtatóból kinek a rajza kerül elő. Szívesen használták a lamináló és a spirálozó gépeket is.
b. Portré fényképezése a tablóhoz
Tabletekkel, fényképezőgépekkel dolgoztak a gyerekek. A feladat az volt, hogy vidám és komoly képeket készítsenek egymás arcáról, mindenki legalább 10 képet készítsen. Ez a mennyiség elegendő volt ahhoz, hogy a tablóhoz legyen miből válogatni.
Az előre megbeszélt szabályokat betartva, kis csoportokban dolgoztak a gyerekek. Sokan arra is ügyeltek, hogy a háttér is megfelelő legyen. Természetesen segítségre is szükség volt a helyes beállítások megtalálásához.
A csoporttagok között tényleges együttműködést lehetett megfigyelni. Elmagyarázták egymásnak a tablet kezelését, a fényképezés módját.
c. Collage készítése
Tableteken és laptopon készítették a gyerekek a tablót az elkészült fényképekből. A válogatás igen vidámra sikerült, jókat nevettek a képek láttán. A képekről való "szakmai" beszélgetés után, hogy melyik kép kerüljön végül a tablóra, az döntötte el, akiről a kép készült. Fontosnak tartottam, hogy ebben az esetben is lássák a gyerekek, mennyire komolyan vesszük a személyi jogok tiszteletben tartását.
A program kezelése semmiféle nehézséget nem okozott. Rövid próbálkozás után hamar átlátták, mit hogyan lehet beállítani, változtatni. Több verzió is készült a tablókból. A feladat része volt az is, hogy tableten mindenkinek készüljön saját tablója úgy, hogy az ő képe kerüljön középre, kissé nagyítva. Ezt is könnyedén megoldották.
A tablókat a ballagáshoz fogjuk felhasználni, most egyet nyomtattunk ki A/4-es méretben, amit közösen lamináltunk is.
d. Kiegészítő feladatok
- Azok kaptak ilyen feladatot, akik már elkészültek a napi feladattal. Egyedül vagy akár többen is (együtt gondolkodva) játszottak a Vízlabirintussal (egyszervolt.hu) és a Tankockák közül a memóriajátékkal (learningapps.org) A memóriajátékot jól ismerik, szívesen játszanak vele. Érdekes volt a folyamat, ahogy észrevették a hibát a játékban. Igyekeztek megoldani, de megakadtak közben, megálltak, tanakodtak, újra próbálkoztak, végül meghozták a döntést: hibás a játék. És valóban igazuk is volt. Mindenesetre a problémahelyzet valós volt, megoldani nem tudták, de döntést tudtak hozni. Hasznos volt ez a helyzet a tapasztalatszerzés és a gondolkodás szempontjából.
A vízlabirintus nehezebb játék, igazán gondolkodtató feladattal. A csőhálózat felépítése nem is olyan egyszerű feladat akkor, ha kész elemek állnak rendelkezésre, de csak forgatni lehet őket. Komoly gondolkodási folyamatok működnek a játék közben. Ebben a játékban hamar elfáradtak a résztvevők, csak néhányan játszottak 2-nél több pályán.
· Egy nap az oviban - fotosorozat készítése
Ezt a feladatot önként lehetett vállalni. Az volt a cél, hogy olyan sorozat készüljön, ami megmutatja, hogy milyen fontos mozzanatai vannak egy óvodai napnak. Ehhez állandó figyelem, illetve a feladat észben tartása volt szükséges. Ebbe a projektbe eredetileg be nem tervezett esemény volt egy délelőtti látogatás a Zeneiskola hangszerbemutatójára. Ennek ellenére fényképezőgépet és kamerát is vittünk magunkkal, így a vállalkozó kislány megörökíthette az utazást, készített képeket a hangszerekről, illetve az előadásról, ketten pedig rövid filmet készített az óvodába visszavezető útról.
Válogatás, rendezés után a Windows Movie Maker segítségével film készült a fényképekből.
3. A projekt értékelése
Az utolsó napot beszélgetéssel zártuk. A gyerekek elmondták, melyik feladat tetszett a legjobban nekik, melyik volt a legérdekesebb. Végső mozzanat az értékelő tábla kitöltése volt.
A digitális táblára táblázatot készítettünk, melynek fejlécében ikonokat helyeztünk el. Ezek az ikonok jelölték az egyes foglalkozásokat. Minden ki bejelölhette, mi tetszett neki a legjobban. Ennek alapján azt mondhatjuk, hogy a fényképezés és a rajzolás az, ami a legtöbb szavazatot kapta.
Összegző megjegyzések
A témahét foglalkozásai sok-sok tapasztalatot hoztak gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. A gyerekek megmutatták, mennyire rugalmasan gondolkodnak, az új szoftvereken is mennyire hamar kiismerik magukat.
Jó volt látni, hogy a kis csapatok mennyire együtt tudnak működni, a tagok segítették egymást.
Köszönettel tartozunk a szülőknek, akik sokat segítettek abban, hogy ennek az hétnek az eseményeit lebonyolíthassuk.