• anyak_napja_1_2015.jpg
  • anyak_napja_2_2015.jpg
  • baratok.jpg
  • fagyizas.jpg
  • focizas.jpg
  • fold_napja_1_2015.jpg
  • fold_napja_2015.jpg
  • jovo.jpg
  • kert.jpg
  • kertben.jpg
  • sportolas.jpg

„A kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának."

Kodály Zoltán

Nyitvatartás

A nevelési év:
szept. 01. - aug. 31.-ig
tartó időszak.

Az intézmény nyitvatartása:
hétfőtől - péntekig
6.00-18.00 óráig .

Bővebben ...

 

 

Első Digitális Témahét

2016.április 04-08.

Megvalósult projekt beszámolója

Ballagási emlékek

Készítette: Sebály Zsuzsanna Óvodapedagógus

Összefoglaló video

 

files/DTH_Ballagsi_emlkek_sZs.pdf

Projekt bevezetése, az előkészítő mozzanatok:

Óvodánkban azoknak az eszközöknek a száma, melyeket a gyermekek kezébe tudunk adni, meglehetősen kevés, ezért a szülők segítségét kértük. A munka pontos megtervezéséhez tudnunk kellett, valójában hány tabletre, okostelefonra számíthatunk a digitális témahét során. Arra kértük a közreműködő szülőket, hogy telepítsék fel a MimioMobile alkalmazást és a Shape Collage programot, illetve hozzák megfelelő állapotba a  készülékeket ahhoz, hogy a gyermekek zökkenőmentesen tudjanak dolgozni a hét folyamán. (álljon rendelkezésre elegendő hely a szoftverek működéséhez, a készülék csatlakozni tudjon az óvoda wifi hálózatához.)

A projekt

1.      Témaválasztás indoklása

A Csillag csoport ismétlő nagycsoport, 5-6-7 éves gyermekek járnak hozzánk. Azok, akik már negyedik éve velünk vannak, lehetőségük volt kapcsolatba kerülni a digitális technikával már kiscsoportban is.  A digitális fényképezőgépet igen korán a kezükbe kapták, játékidőben, kötetlenül ismerkedhettek az eszközzel. A fényképezéssel kapcsolatos szabályokat nagyon komolyan vettük, akár a személyiségi jogok tiszteletben tartásáról, akár az eszköz kezeléséről volt szó. Ezt a gyerekek kivétel nélkül megértették, elfogadták, betartották, betartják azóta is. Megtanulták a fényképezőgép ki-bekapcsolást, a képek visszanézését, hamar rájöttek a törlés mikéntjére is. Rövid magyarázat, megfigyeltetés elég volt ahhoz, hogy ráérezzenek, hogyan lehet elfogadható képet készíteni.  Talán azt volt nehéz elérni, hogy a gép ne mozduljon el exponáláskor a kezükben. Gyakorlással azonban sokat lehetett javítani ezen a problémán is. Megkönnyítette a tanulást, hogy a digitális fényképezőgépen azonnali visszajelzést kapnak a képekről, azonnal el tudják dönteni, megfelelő-e a kép vagy ismételni kell a felvételt. Az elmúlt évek tehát alkalmasak voltak arra, hogy szinte észrevétlenül megtanulják az eszköz használatát. 

A szülőkkel és a gyerekekkel való beszélgetésekből korán kiderült, hogy szinte minden családban a számítógép közelébe engedik a gyerekeket, akár PC-n, tableten vagy okostelefonon gyakran játszanak. Többeknek saját tabletjük is van. Elég jól használják, a saját készülékükön jól tájékozódnak.

Tantárgyi környezet:

Nevelési tervünk jelenlegi szakaszába úgy illesztettem be ennek a projektnek az anyagát, hogy legalább három nevelési területet érintsen: az informatikán (digitális írástudás, 21. századi készségek) kívül a környezetismeret, matematika és vizuális kultúra hangsúlyos. Természetesen a foglalkozások számos más területet is érintenek (pl: erkölcsi nevelés, közösségi nevelés stb)

Az ismétlő nagycsoport hamarosan búcsút vesz az óvodától. Ez adta az aktualitását ennek a projektnek. A közelgő ünnepre már tanulják a táncot, iskola-előkészítő foglalkozásokra járnak sokan, hamarosan itt az iskolai beiratkozás ideje.  Így tehát kézenfekvő volt, hogy olyan témát kell választani a projekthez, ami a fejlesztési célokon túl aktuálisan kapcsolódik a következő időszak eseményeihez. A gyermekek meglévő tudására építve ballagási tablót, rajzgyűjteményt és memória játékot készítünk digitálisan, ezeket a  szülők számára is hozzáférhetővé tesszük. Az elkészült anyagot kinyomtatva, laminálva is elkészítjük. A ballagási tablót az esemény előtt nagy méretben kinyomtatjuk, és dekorációként használjuk majd a ballagási ünnepen.

1.      A projekt megvalósítása

A projekt előkészületeiről a gyerekeknek is tudomása volt, így izgatottan érkeztek hétfőn a tabletekkel együtt. 

Rövid megbeszélés, e  gyeztetés után lelkesen kezdtek neki a feladatok megoldásának. A 24 gyermekre 7 tablet, 2 fényképezőgép, 3 laptop és az interaktív tábla állt rendelkezésre, ezért 3 fős csapatokat alkottunk, akiknek ettől kezdve együtt kellett működniük, és a héten 3 feladatot közösen megoldaniuk, adott idő alatt. A táblán való rajzoláshoz ki lehetett lépniük saját csoportjukból, amíg elkészítették a digitális rajzot.

 Az idő múlását figyelni minden foglalkozáson másvalaki önként vállalt megbízatása volt. Azt, hogy mikor melyik feladaton munkálkodnak a csoportok, közös döntésnek kellett megelőznie. Ahhoz, hogy követhető legyen, ki milyen feladat teljesített, egy táblát készítettünk, melyen a gyerekek maguk jelölték, a teljesített feladatokat.

A csoportalakításban már gyakorlottak a gyerekek, hiszen gyakran dolgoznak ilyen szervezésben.

Közös szabályokat hoztunk létre a balesetek elkerülése, a készülékek védelme és a gördülékeny munkavégzés érdekében. Így például,

·         a táblánál lévő dobogóra csak az állhat fel, akinél a digitális toll van, vagyis, aki rajzol. Az, aki figyelni szeretné, a szőnyegen megteheti, vagy a tanári laptop mellett széken ülve. Egymás rajzába sem a tollal, sem a laptopon nem lehet belenyúlni.

·         Fényképezés: Csak azt lehet lefényképezni, aki azt megengedi. A fényképezőgépekre vigyázni kell, egymás vagy felnőtt kezébe kell adni, ha már nem használják.

·         Laptopot a csoport tagjai közösen használják

·         A nem használt tableteket az előzetesen megbeszélt helyre, a kosárba  kell tenni.

·         Játékot csak akkor lehet megnyitni, amikor az aktuális feladatot már az együtt dolgozó csoport minden tagja elvégezte.

a.      Rajzok készítése a digitális táblán

A gyerekek szívesen dolgoztak a táblánál. A számukra új szoftver felületén hamar kiismerték magukat. Az első tétova mozdulatok után hamarosan színt, ecsetet, vonalvastagságot váltottak, felfedezték a radír használatát, vagy a visszavonás gombbal javították az elrontott rajzokat. A tábla fix magassága miatt úgy kellett beállítani az ablakot, hogy a felső menüsort is elérjék a gyerekek, illetve a teljes rajzfelületet ki tudják használni. A digitális toll használatára is rá kellett érezni, megtalálni azt a tartást, ahogyan működni tud.

A rajzok nyomtatásánál az érdeklődők voltak jelen. Nagy várakozással figyelték, hogy a nyomtatóból kinek a rajza kerül elő. Szívesen használták a lamináló és a spirálozó gépeket is.

b.      Portré fényképezése a tablóhoz

Tabletekkel, fényképezőgépekkel dolgoztak a gyerekek. A feladat az volt, hogy vidám és komoly képeket készítsenek egymás arcáról, mindenki legalább 10 képet készítsen. Ez a mennyiség elegendő volt ahhoz, hogy a tablóhoz legyen miből válogatni.

Az előre megbeszélt szabályokat betartva, kis csoportokban dolgoztak a gyerekek. Sokan arra is ügyeltek, hogy a háttér is megfelelő legyen. Természetesen segítségre is szükség volt a helyes beállítások megtalálásához.

A csoporttagok között tényleges együttműködést lehetett megfigyelni. Elmagyarázták egymásnak a tablet kezelését, a fényképezés módját.

c.       Collage készítése

Tableteken és laptopon készítették a gyerekek a tablót az elkészült fényképekből. A válogatás igen vidámra sikerült, jókat nevettek a képek láttán.  A képekről való "szakmai" beszélgetés után, hogy melyik kép kerüljön végül a tablóra, az döntötte el, akiről a kép készült. Fontosnak tartottam, hogy ebben az esetben is lássák a gyerekek, mennyire komolyan vesszük a személyi jogok tiszteletben tartását.

A program kezelése semmiféle nehézséget nem okozott. Rövid próbálkozás után hamar átlátták, mit hogyan lehet beállítani, változtatni. Több verzió is készült a tablókból. A feladat része volt az is, hogy tableten mindenkinek készüljön saját tablója úgy, hogy az ő képe kerüljön középre, kissé nagyítva.  Ezt is könnyedén megoldották.

A tablókat a ballagáshoz fogjuk felhasználni, most egyet nyomtattunk ki A/4-es méretben, amit közösen lamináltunk is.

d.      Kiegészítő feladatok

  • Azok kaptak ilyen feladatot, akik már elkészültek a napi feladattal. Egyedül vagy akár többen is (együtt gondolkodva) játszottak a Vízlabirintussal (egyszervolt.hu) és a Tankockák közül a memóriajátékkal (learningapps.org) A memóriajátékot jól ismerik, szívesen játszanak vele. Érdekes volt a folyamat, ahogy észrevették a hibát a játékban. Igyekeztek megoldani, de megakadtak közben, megálltak, tanakodtak, újra próbálkoztak, végül meghozták a döntést: hibás a játék. És valóban igazuk is volt. Mindenesetre a problémahelyzet valós volt, megoldani nem tudták, de döntést tudtak hozni. Hasznos volt ez a helyzet a tapasztalatszerzés és a gondolkodás szempontjából.

A vízlabirintus nehezebb játék, igazán gondolkodtató feladattal.  A csőhálózat felépítése nem is olyan egyszerű feladat akkor, ha kész elemek állnak rendelkezésre, de csak forgatni lehet őket. Komoly gondolkodási folyamatok működnek a játék közben. Ebben a játékban hamar elfáradtak a résztvevők, csak néhányan játszottak 2-nél több pályán.

·         Egy nap az oviban - fotosorozat készítése

Ezt a feladatot önként lehetett vállalni. Az volt a cél, hogy olyan sorozat készüljön, ami megmutatja, hogy milyen fontos mozzanatai vannak egy óvodai napnak. Ehhez állandó figyelem, illetve a feladat észben tartása volt szükséges. Ebbe a projektbe eredetileg be nem tervezett esemény volt egy délelőtti látogatás a Zeneiskola hangszerbemutatójára. Ennek ellenére fényképezőgépet és kamerát is vittünk magunkkal, így a vállalkozó kislány megörökíthette az utazást, készített képeket a hangszerekről, illetve az előadásról, ketten pedig rövid filmet készített az óvodába visszavezető útról.

Válogatás, rendezés után a Windows Movie Maker segítségével film készült a fényképekből.

3.      A projekt értékelése

Az utolsó napot beszélgetéssel zártuk. A gyerekek elmondták, melyik feladat tetszett a legjobban nekik, melyik volt a legérdekesebb. Végső mozzanat az értékelő tábla kitöltése volt.

A digitális táblára táblázatot készítettünk, melynek fejlécében ikonokat helyeztünk el. Ezek az ikonok jelölték az egyes foglalkozásokat. Minden ki bejelölhette, mi tetszett neki a legjobban. Ennek alapján azt mondhatjuk, hogy a fényképezés és a rajzolás az, ami a legtöbb szavazatot kapta.

Összegző megjegyzések

A témahét foglalkozásai sok-sok tapasztalatot hoztak gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. A gyerekek megmutatták, mennyire rugalmasan gondolkodnak, az új szoftvereken is mennyire hamar kiismerik magukat.

Jó volt látni, hogy a kis csapatok mennyire együtt tudnak működni, a tagok segítették egymást.

Köszönettel tartozunk a szülőknek, akik sokat segítettek abban, hogy ennek az hétnek az eseményeit lebonyolíthassuk.

Összefoglaló képes video

 

Mellékletek:
Download this file (DTH Ballagási emlékek sZs.pdf)Projektterv