• anyak_napja_1_2015.jpg
  • anyak_napja_2_2015.jpg
  • baratok.jpg
  • fagyizas.jpg
  • focizas.jpg
  • fold_napja_1_2015.jpg
  • fold_napja_2015.jpg
  • jovo.jpg
  • kert.jpg
  • kertben.jpg
  • sportolas.jpg

„A kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának."

Kodály Zoltán

Nyitvatartás

A nevelési év:
szept. 01. - aug. 31.-ig
tartó időszak.

Az intézmény nyitvatartása:
hétfőtől - péntekig
6.00-18.00 óráig .

Bővebben ...

 

 

Szeretettel köszöntünk minden érdeklödő Szülőt honlapunkon!

 

Az Óvodaváró családi napon elhangzott tájékoztatást itt is közzé tesszük,  a pontosabb tájékoztatás kedvéért.

Budapest kertvárosában, a 16. kerületben,  Cinkotán kedves, békés szigetként működik nyolc csoportos óvodánk, két telephelyen: Ostoros utca 6-8, és Jövendő utca 2/b alatt. Óvodánkban azonos életkorú gyermekekből szervezünk csoportotkat.

A beíratkozás 2018. 05. 14-18 között, 8-16 óra között történik. Nem az érkezési sorrend, hanem a köznevelési törvény szabályai (életkor) segítenek a felvételi döntésben. Az épületek közötti beosztásnál igyekszünk maximálisan a szülők választását fegyelembe venni. Amennyiben tehetik beiratkozásra a kötelező dokumentumokon kívül ( Születési anyakönyvi kivonat vagy személyi igazolvány, lakcím kártya, Taj kártya), kérjük hozzák magukkal a www. huncutka.bp16.hu honlapról letölthető adatlapunkat és a szülői nyílatkozatot.

Tágas udvaraikon sok növény, hatalmas lombos fák, virágok, és fából épített eszközök, homokozók várják a gyermekeket.
A gondozott külső képet az óvónők által tudatosan tervezett, igényesen berendezett belső terek egészítik ki. Csoportszobáinkban a gyermekek által használt eszközök, játékok, berendezési tárgyak esztétikusak, nagyobb részben természetes alapanyagúak. A kialakított játékterek gazdagon felszereltek, önfeledt játékra, felfedezésre, sokoldalú tapasztalatszerzésre kínálnak lehetőséget, melyek a megismerési folyamatok fejlődését szolgálják. 

Büszkék vagyunk az óvodára, melyben dolgozunk, sokat tettünk, teszünk azért, hogy minden szeglete és a nap minden perce olyan legyen, amelyben "jó gyereknek lenni".

Személyiségközpontú nevelési programunkat nevelőtestületünk alkotta meg.Óvodánk pedagógiai programjában kiemelt helyet foglal el a környezeti nevelés:ez magában foglalja a környezet tényleges védelmét, életmód, gondolkodásmód, viselkedésmód fejlesztését. megtanítjuk a gyermekeket, hogy rácsodálkozzanak a környezetükben, a természetben található jóra, szépre; közvetlen tapasztalatokat szerezzenek alapvető ökológiai ismeretekben. Mindez beépül mindennapjainkba, hiszen óvodásaink természeti környezete erre lehetőséget ad. Általános és természetes a kertekben, az óvodák udvarán végzett közös munka, akár a tavaszi veteményezés, őszi lombtakarítás, komposztálás egész évben.

Pedagógiaiprogramunk másik kiemeltterülete a néphagyományőrzés: Különös figyelmet szentelünk a népi hagyományok felelevenítésére, a feledésbe merült népi játékok és népi tánc életre keltésére. A dalok, a mondókák, a népszokások segítségével a gyermekek életéhez kapcsolódó és keresztény hagyományokon alapuló ünnepeketkülönlegessé tesszük./szüret, Márton nap, mikulás, advent, farsang, húsvét, pünkösd/ Programunk meghatározza további fontos feladatainkat, melyek: az egészséges életmód kialakítása, az érzelmi nevelés és szocializáció biztosítása, az anyanyelvi és művészeti nevelés, valamint a külvilág tevékeny megismerése. Munkánk során fontosnak tartjuk a családi nevelés tiszteletben tartását, különböző szinteken történő támogatását.

Szívünk-lelkünk benne, mert ezt csak így lehet jól csinálni!

Sokat teszünk azért is, hogy Önök, leendő óvodásaink szülei, napközben nyugodtan végezhessék munkájukat, amíg gyermekeiket biztos kezekben - miénkben - tudhatják. Igyekszünk megismerni az elvárásaikat, és megtenni mindent ezek közül azokért, melyek valóban a gyermekek érdekeit szolgálják. Előfordul persze az is, hogy egyes szülői elvárásoknak nem tudunk, vagy nem akarunk megfelelni, például azért, mert ellenkezik nevelési elveinkkel. Ezért is javasoljuk minden szülőnek, hogy érdemes elolvasni, amit magunkról a honlapon meg tudunk mutatni, érdemes megismerni az értékrendünket, melyet a nevelési programban megfogalmaztunk.

A gyermekek nyelvén jól értő szakemberekként abban biztosak vagyunk, hogy rövidebb vagy kicsit hosszabb idő alatt, de előbb-utóbb minden gyermeket el tudunk varázsolni. Tudjuk, halljuk, látjuk, hogy a gyermekeink szeretnek az óvodában lenni, együtt játszani velünk és kis társaikkal.

Olyan szabályokat állítunk fel, melyek az eligazodást, a biztonságos együttlétet eredményezik, és olyanokat nem, melyek csak felesleges korlátokat szabnak a gyermekeknek.

Varázserőnk azonban nem hathat minden felnőttre, (tudják, az emberek különbözőek, más-más értékeket tartanak fontosnak), ezért Önöknek, kedves Szülők, azt javasoljuk, hogy csak akkor válasszák gyermekeik számára a Cinkotai Huncutka Óvodát, ha egyetértenek elveinkkel, módszereinkkel, megnézték ezeket a gyakorlatban is. Így éppen azt várják majd el tőlünk, amit nyújtunk gyermekeiknek, ez pedig nekünk is, Önöknek is könnyebbség.

Büszkék vagyunk eredményeinkre is, melyeket elértünk, óvodásainkra, akiknek fejlődése, ragaszkodása nap, mint nap örömforrás számunkra. Büszkék vagyunk a minket már ismerő szülők kedves, megelégedett mondataira, és a sok ajánlásra, melyet rólunk Önöknek mondanak. Tisztában vagyunk azzal, mekkora felelősség az Önök gyermekeit óvni, fejleszteni, vele a világ óvodából látható részét megismertetni, vagy éppen megfelelni annak a gyermekbarát képnek, amit rólunk hallottak. Megfelelni annak, hogy mindig a gyermekek érdekeit tartjuk szem előtt; hogy környezetüket úgy alakítjuk, hogy abban sok élményt, tapasztalatot szerezzenek; hogy együtt tudunk Önökkel működni azért, hogy gyermekeik megállják majd helyüket az iskola elvárásaival szemben.

Az elmúlt 35 évalattrengeteg tapasztalatot halmoztunk fel, hogyan, miként lehet elérni, hogy minden gyermek magához képest fejlődjön. Hatalmas eszköz és módszertárat gyűjtöttünk össze. Nálunk csak az igazán elhivatott, jól képzett és önmagát folyamatosan képző, hiteles pedagógusok, fejlesztőpedagógusok, dadusnénik dolgoznak.  Büszkék vagyunk arra, hogy pedagógiaiasszisztenseink is pedagógus, illetve gyógypedagógus végzettségűek.

Hisszük, hogy nem tanítanunk kell, hiszen ez óvoda, ezért játékot, tapasztalást, gyakorlási lehetőséget, egyben örömteli játékot kínálunk, melyekben fejlődhetnek képességeik. 

Évről évre egyre többen keresnek fel minket, több és több kérdést tesznek fel nekünk, mielőtt az óvoda mellett döntenek.  Íme, egy csokor a kérdések közül, a válaszokkal együtt.

I.                  Mit tehetünk azért, hogy ne legyen rémálom az óvodai beszoktatás?

 

Az óvoda megkezdése előtti tanácsainkat 8 pontban foglaltuk össze.

1., Ahhoz, hogy jól vegyék az első nagyobb akadályt, érdemes elsőként a figyelmüket saját magukra irányítani és megvizsgálni, hogy ÖNÖK hogyan állnak az óvodakezdés témájához.

  • Hogyan gondolnak az óvodára?
  • Vannak saját emlékeik?
  • Milyen érzések töltik el, amikor első nap hozzák óvodába a gyereket?
  • Vagy amikor először hagyják itt egy-két órára az óvodában?

Minden gondolatuk és érzésük– kimondatlanul is – sugárzik rólunk, a viselkedésünkből, a mimikánkból, hanglejtésünkből, stb.

A gyerekek olyan antennákkal születnek, amelyek képesek kódolni a nem verbális kommunikációk mögött meghúzódó érzéseket és gondolatokat és ennek megfelelően reagálnak az új helyzetre.

Ha önök szoronganak és félnek az óvodától, igazából nem szeretnének még elszakadni a gyermekünktől, ezeket a félelmeket a gyermekeik is átveszik és csupán beteljesítik tudatalatti vágyukat.

Amikor azt tapaszalja a gyermek, hogy anya és apa is arról beszél, hogy milyen csuda jó dolog volt óvodába járni és bárcsak ők is újra ovisok lehetnének, mert ott aztán lehetett ezt is, meg azt is csinálni, akkor talán ő is pozitív izgalommal várja majd az óvodát.

2., Az óvónőknagyon sokat segíthetnek, hogy az óvodai beszoktatás gördülékenyen menjen.

Beszélgessenek velük, kérdezzenek bátran!Óriásitapasztalatuk és számtalan jó ötletük van, hogy éppen az Önök esetetekben mi lenne hasznos. Az óvodai beszoktatás nem egyszerű feladat, hiszen az óvónőknek is meg kell találniuk a kulcsot a különböző környezetből érkező, különböző személyiségű gyerekekhez. Az óvodai beszoktatás tehát “összeszokás” minden gyerek és az óvónők számára is. Az óvónő már első pillanatban felméri, milyen személyiségtípusba tartozik egy gyerek, és az óvodai beszoktatás menetét, módját, idejét is ehhez tudja igazítani. Ez nem azt jelenti, hogy a lassabban megnyíló gyerekek esetében az óvodai beszoktatás anyukával együtt töltött ideje megnyúlik – hanem csak azt, hogy nem támaszt “elvárást” a gyerekkel szemben, hogy ekkorra vagy akkorra már meg kell szoknia az óvodát. Sokszor épp az óvónő inti türelemre a szülőt, hiszen mégiscsak több óvodai beszoktatás van már a háta mögött…Fontos az óvodapedagógusokkal való nyílt kommunikáció, bátran fogalmazzák meg igényeiket, szükségleteiket, merjenek segítséget kérni! Senki nem tudja kitalálni a gondolataikat, de ha elkezdenek beszélgetni, akkor már együtt lehet a megoldásokat keresni. (Itt és nem a közösségi oldalakon, mert az a csatorna nem alkalmas)

3. Példamutatás a gyereknek

Mintát adnak gyermekeiknek azzal, ahogyan egy problémát megoldanak vagy ahogyan az óvónénikről beszélnek. Ha tisztelettel fordulnak feléjük és elismerik szakmai tudásukat, gyermekünk is pozitív attitűddel, együttműködően fog viselkedni. Ezzel a példanyújtással is segítik a gyermek és az óvónéni közötti harmonikus kapcsolat kialakulását. Bízzanak benne és saját magukban, hogy ügyesen fogják venni ezt az “akadályt” is, hiszen már mennyi mindent megoldottak az elmúlt 3 év alatt.

4.Napirendjüket közelítsék az óvodai napirendhez

Nem tudjuk, és nem is akarjuk előírni a család napirendjét, ezért mi itt az óvodában nem szabjuk meg az iskolai évek során majd jellemző 8 órai beérkezést. Nem tudhatjuk és nem is akarjuk pótolni a gyermekikkel együtt töltött kedves reggeli pillanatokat.

Javasoljuk azonbanazoknak a családoknak, ahol nem reggelizik együtt a család, ahhoz hogy a kicsinek itt az óvodában legyen módja reggelijét saját egyéni tempójában elfogyasztani, 8,30-ig érjenek be a csoportba. Továbbá sok gyermeknek igénye van arra, hogy a kezdeményezések előtt játsszon barátaival, van akinek több segítségre, támogatásra van szükség a szülőtől való elválás során, amit könnyebben meg tudunk valósítani, ha a gyermek időben megérkezik. A gyermekek fejlődését az óvodában töltött egész napi folyamat segíti, de 9 órától sok, izgalmas, érdekes tevékenységre nyílik alkalom, kérem biztosítsák, hogy minél több kisgyermek vehessen részt benne.

A gyümölcsök elfogyasztását követően 10 - 10,30 órától az udvaron jó levegőn játszanak a gyermekek. Nagymozgásuk, tüdejük fejlődéséhez elengedhetetlen a szabadban végzett tevékenység, sok mozgás, futás, ugrás, mászás… A kiscsoportba bekerülő gyermekek számára az önálló öltözködés és közös séta jelenti ennél a tevékenységnél a legnagyobb nehézséget. Nagy siker élményt jelent gyermekeik számára a „megtudom csinálni” öröme. Ennek érdekében otthon is minél több ruhadarabot próbáljanak fel-és levenni önállóan, mutassák meg számukra hogyan tartsák, hogy felvehessék egyedül.

A közös séta, akár az udvarig akkor lesz sikerélmény a gyermek számára, ha Önökkel is nap mint nap sétálnak. Akár a két saroknyira lévő parkolótól az óvodáig, akár a játszótérig sétálnak, jó lehetőség a gyalogos közlekedés szabályainak megfigyelésre, gyakorlására,  egymás tempójának megtapasztalására, ami legtöbb esetben nehézséget okoz a gyermekeknek. Menjetek ki a szabadba és fogócskázzanak, röptessenek papírsárkányt vagy fussanak versenyt, labdázzanak, hintázzanak… A friss levegőn végzett szabadban történő spontánmozgás teljes kisgyermekkorban az értelmi fejlődés alapja is. A felnőttek számára legrosszabb időben is fontos a gyermek számára a szabadban töltött idő és az elalvással garantáltan nem lesz gond utána.

A délben elfogyasztott ebédnél akkor lesz zökkenő mentes a beszoktatás, ha a gyermek már önállóan, evőeszközzel képes falatozni. Az étkezést követően minden gyermeknek szüksége van a pihenésre. A National Sleep Foundation specialistái szerint totyogók esetében 15-16 óra, óvodások esetében a 10-13 óra az elfogadható. A felnőttek számára is, de a gyerekeknek különösen fontos, hogy meglegyen a megfelelő alvásmennyiség. Az alvás a test számára nélkülözhetetlen, közben a test regenerálódik, töltődik, felkészül a következő ébren töltött órákra fizikailag, az agy pedig pihen. Az elegendő alvás az agy és a szervezet különböző élettani folyamatainak optimális működéséhez elengedhetetlen.

Azt sem dönthetjük el Önök helyett, hogy mikor vigyék el kicsiket. Amennyiben idejük engedi, napközben, ebéd után, vagy akár ébredés után jöhetnek értük. Bízunk azonban abban, hogy Önöknek is öröm gyermekeikkel együtt lenni, és Őket sem terhelik 8-10 óránál hosszabb óvodai idővel, mert az Önöknek is fárasztó a munkahelyükön. Ők még hamarabb elfáradnak, őket is megilleti a kikapcsolódás lehetősége. Tudniuk kell azonban, hogy a törvény szerint minden tanköteles kor előtt álló kisgyermeknek legalább négy óra hosszat az óvodában kell töltenie.

5.A 3. születésnap körül, ill. egy-két hónappal az óvoda megkezdése előtt érdemes már elkezdeni beszélgetni gyermekükkel arról, hogy ő bizony már nemsokára óvodás lesz! Mekkora kiváltság ez!

6. Sétáljanaktöbbször a leendő óvoda felé. Figyeljétek meg a gyerekeket hogyan játszanak az udvaron. Ha lehetőség van rá, menjetek be az épületbe egy-két csoportba bekukucskálni, a szekrényeket, kis mosdókat és az egyéb érdekességeket szemügyre venni.

7. Lehetőleg ne legyen más nagy változása kisgyermek életében (költözés, új délutáni külön foglalkozások, pl. sport) az óvodakezdés időszakában.

8. Olvassanak óvodáról szóló könyveket.

Óvodai beszoktatás – segítő könyvek, segítő mesék:

  • Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok;
  • Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában;
  • Finy Petra: Az ovi-ügy;
  • Bartos Erika: Anna és Peti: Irány az óvoda!,
  • Vackor az óvódában; Óvoda az őserdőben; Első nap az óvodában. Diafilmek
  • Csesznák András – Csesznák Verka: Lapibaba oviba megy
  • Vadadi Adrienn: Óvodás lettem

Az óvoda megkezdését követő 7 tanácsunk:

 

  1. Bőven szánjon időt az óvodai beszoktatásra. Hangolódjon rá gyermekére, bízzon benne és engeddje el, hogy a saját útját járhassa!
  2. Beszéljék meg előre, hogy mikor és ki fog érte menni. A „mikort” egy eseményhez kössék (ebéd előtt, alvás után, stb.), mert a gyerekeknek ebben az életkorban még nincs olyan időérzékük, mint a felnőtteknek. Nem tudnak különbséget tenni 3 óra vagy 3 nap között. Minden jelen idejű számukra, a jövőképük pedig még nem alakult ki. Ezért is lehet olyan nehéz a biztonságot jelentő mindenségtől (szülők) elszakadni akár csak rövid időre is.
  3. Ne menjenek el úgy, hogy nem köszöntek el tőle. Röviden, határozottan, de szeretettel búcsúzzanak el. Bármi történik, ne forduljon vissza utána, hogy megvigasztalják. Még ha nehéz is megtenni, gondoljanak arra, hogy fontos, hogy lássa elmenni és előbb-utóbb megtanulja, hogy ez azt is jelenti, visszajön érte a megbeszélt időben.
  4. Ovi után beszélgessünk gyermekünkkel, de ne kérdezzünk túl sokat. Hagyjuk, hogy ő irányítsa a beszélgetést, mi csak forduljunk felé teljes figyelmünkkel és röviden (“ühüm, értem, nahát!, hm) adjuk tudtára, hogy megértjük őt.
  5. Fogadjuk el és nevezzük meg az érzéseit. A gyermek nem tudja megmondani, hogy éppen szomorú, csalódott, dühös vagy zavarban van. Azáltal, hogy segítünk neki az érzések megnevezésében és el is fogadjuk őt az aktuális érzelmeivel együtt, a legnagyobb jót tesszük vele: azt tapasztalja meg, hogy megértik, feltétel nélkül elfogadják és szeretik. Később felnőttként pontosan fogja tudni, hogy mit érez, ezért jobban tud majd az érzéseiről beszélni és azokat kifejezni.
  6. Ha már nagyon unjátok a sok beszédet, vegyenek elő papírt és ceruzát. Rajzoljatok közösen – ez is egy módja a kommunikációnak és a feszültség levezetésének. Válasszatok egy-egy színt és alkossatok úgy együtt valamit, hogy egyszer az egyikőtök rajzol valamit, majd a másik folytatja. Általában vicces rajzok születnek így, amelyeken jót lehet együtt nevetni.
  7. Süssék meg együtt a kedvenc sütijét!Igen, több idő lesz, a konyha is úszni fog, de most nem ez a lényeg, mert sokkal fontosabb történik közben a gyermekeddel és köztetek. Az együtt töltött minőségi idő során gyermeked fontosnak érzi magát, új készségeket sajátít el és így önbizalma is növekszik. A kapcsolatotok pedig tovább bimbódzik.

 

II. Mennyi ideig tartson az óvodai beszoktatás?

Ha megtehetik zárják rövidre a beszoktatást. Sem a gyereknek, sem a szülőnek nem jó, ha nincsenek keretek és fix pontok, amelyekhez igazodni lehet. Ha lehetséges úgy alakítsák a munkába való visszatérés idejét, hogy az ne szeptember 1-re essen. Minél inkább a gyermekre tudnak hangolódni a beszoktatás ideje alatt, annál könnyebben sikerül neki büszke óvodássá válnia.

Az óvodai beszoktatás időtartama nem egy vagy két hét, hanem az egész első év az óvodával való ismerkedésről szól. Az első évben, amikor a kisgyerekek megbetegszenek és egy-két hétig otthon maradnak, szinte minden alkalommal elöről kell kezdeni az óvodai beszoktatást. A gyerekeknek hosszú időre van szükségük ahhoz, hogy érzelmileg biztonságban érezzék magukat az óvodában. A biztonságosan kötődő gyermekek az óvodai beszoktatás időszakában érzelmileg instabillá válhatnak, hiszen el kell szakadniuk a biztonságot jelentő forrástól (szülők), ami lelkileg megterhelő számukra. Ez a fajta “lelki legyengülés” vezethet aztán a testi legyengüléshez is, így könnyebben elkapják a különböző betegségeket. Kettős támadás is indul ilyenkor a kicsik szervezete ellen, hiszen azok a gyerekek, akik előtte nem jártak közösségbe, csak az otthoni baktérium-flórával kötöttek eddig ismeretséget. Az új helyen új bacik környékezik meg őket. Általában az első évben a gyerek “megbarátkozik” az új betolakodókkal és immunrendszere évről évre erősödik.

III. Van e nálunk "szülős" beszoktatás? Be lehet e jönni majd a kicsikkel a csoportszobába?

 

Természetesen van. Önöknél jobban senki sem ismerheti saját gyermeküket, mi sem tudhatjuk eleinte, hogyan teremtsük meg számára azt a biztonságot, melyben jól érzi magát, ezért örömmel fogadjuk az Önök együttműködését, saját gyermekeik érdekében.

IV. Adnak-e pelenkát a gyerekre az óvodában?

Nem. Azonban a szeptemberi óvodakezdéskor az óvodában nem adunk a gyermekekre pelenkát, mert az épületek kialakítása nem teszi lehetővé a veszélyes hulladéknak minősülő használt pelenka tárolását és pelenkázó helyiség kialakítását. Mivel a gyermekek életében nem jó, ha egyszerre több jelentős változás éri, ezért akinek még nem sikerült a mostani nyár a megfelelő időszak a pelenka elhagyására. Hogyan hagyjuk el a pelenkát lépésrõl lépésre?
Még mielõtt bármit is elkezdenénk, mutassuk meg gyerekünknek a bilit. Mondjuk el, mire való, és hagyjuk ott például a fürdõszobában. Ha szeretné kipróbálni, engedjük, hogy ráüljön. Erre remek alkalom kínálkozik fürdetéskor vagy pelenkacserénél. Ha szerencsénk van, véletlenül is belekerülhet a bilibe a produktum, és ez beindíthatja a folyamatot. Ha nem próbáljuk kérdéssel, javaslattal finoman biztatni õt akkor, amikor úgy látjuk-gondoljuk, hogy éppen itt az ideje az „elengedésnek”.
Van olyan gyerek, aki egyáltalán nem bilizik, de a vécére szívesen ráül, hiszen a felnõttek, nagyobb testvérek példája vonzó a számára. Nyáron, meleg idõben kedvezõ alkalom kínálkozik a gyakorlásra kinn, a szabadban. Ilyenkor könnyebb megszabadulni a ruháktól, és a természet lágy ölén szívesebben elengedik magukat azok is, akik még idegenkednek a bilitõl/vécétõl. Az így szerzett sikerélmény átlendítheti õket a kezdeti nehézségeken.

V. Kínálunk e különleges, "extra" lehetőségeket, mint a nyelvtanítás, vagy úszás, korcsolya?

Nem. Nem kínálunk, és nem is tervezzük ezt Kis- és középső csoportban. Ebben az életkorban legfontosabb csoportban való együttműködésük, érzelmi biztonságuk megteremtése. Kínálunk ezért nap, mint nap képességeik fejlődéséhez próbálkozást, választási és döntési lehetőségeket, sok és sokféle tapasztalást. Megtanítjuk megtervezni, majd segítjük véghez vinni amit kitalálnak, elképzelnek gyermekeink. Ez az, amire néhány év múlva építeni lehet majd további fejlődésüket.